Învățământ în ruină în Rusia
Clădirile școlare din Rusia se prăbușesc una după alta. În ultima lună, un acoperiș s-a prăbușit în Vladivostok, rănind un elev de 12 ani, iar o parte a clădirii unei școli din regiunea Novosibirsk s-a prăbușit într-un weekend. Ambele școli au trecut oficial inspecțiile de construcție înainte de începerea anului școlar, conform publicației Meduza.
În ultimii doi ani, cel puțin 31 de școli din Rusia au avut parte de prăbușiri ale pereților, acoperișurilor sau tavanului în timpul anului școlar. Toate aceste clădiri fuseseră supuse inspecțiilor anuale de siguranță. Conform proiectului de jurnalism de date „To Be Exact”, aproape un sfert dintre școlile din Rusia aveau nevoie de reparații structurale majore în 2024. Majoritatea acestor școli se aflau în regiunile Murmansk (77%), Kirov (69%), Karelia (65%) și Kabardino-Balkaria (64%).
Niciuna dintre școli nu dispunea de facilități de bază. La o școală din satul Voloma, din Karelia, toaleta nu a avut apă curentă timp de un an, obligând elevii să folosească o găleată. Directorul școlii a justificat situația, afirmând că „elevii din clasa întâi erau mai obișnuiți” cu o găleată decât cu o toaletă.
În 2024, 5% dintre clădirile școlare din Rusia nu aveau încălzire centrală și apă curentă, iar 6% nu aveau sistem de canalizare. În unele regiuni, cifrele erau mult mai mari: peste jumătate dintre școlile din Republica Tuva și 41% dintre școlile din Dagestan și Republica Sakha nu aveau infrastructură de canalizare. În Republica Tuva, 68% dintre școli nu aveau încălzire centrală, iar în Kalmîkia și Ingușetia, 35% și respectiv 31% dintre școli se confruntau cu aceeași problemă.
În 2024, existau 510 școli în toată Rusia clasificate oficial ca nesigure sau cu structuri improprii. Regiunea Tuva avea cea mai mare proporție, cu 10% dintre școli considerate improprii pentru frecventare, urmată de Dagestan cu 6% și Republica Sakha cu 5%.
Irina Abankina, directoarea Institutului pentru Dezvoltarea Educației de la Școala Superioară de Economie din Moscova, a explicat că majoritatea școlilor sunt proprietatea municipalităților, iar administrațiile locale nu dispun adesea de fondurile necesare pentru întreținerea lor. Școlile rurale sunt neglijate, deoarece autoritățile le consideră ca având un potențial redus pe termen lung.
Școala din regiunea Novosibirsk care s-a prăbușit recent a fost inaugurată în 1937. Deși au existat planuri de construcție a unei noi clădiri în anii 1990, lucrările nu au fost finalizate. Autoritățile au revenit asupra acestei idei în 2023, dar progresul a fost lent din cauza nivelului ridicat al apelor subterane. După prăbușirea vechii clădiri, oficialii au promis că vor finaliza construcția noii școli până în anul școlar 2026-2027.
Elevii și personalul au raportat că vechea clădire se deteriora de ani de zile, cu scări și pereți instabili, praf și resturi căzând regulat din tavan, iar feroneria feroneriilor scârțâind. Unii părinți au menționat că s-au plâns directorului de starea clădirii, dar nu au primit răspuns. Alții au spus că directoarea a avertizat autoritățile că școala nu va mai rezista încă un an școlar.
Un profesor care a fost director al unei alte școli din regiunea Novosibirsk până în 2018 a declarat că directorii care insistă pentru repararea clădirilor pot întâmpina repercusiuni grave. Comisia care efectuează inspecțiile adesea trece cu vederea problemele și îi presează pe directori să semneze rapoartele. Dacă un director refuză, li se spune: „Semnați-l. Dacă nu o faceți, vom găsi pe altcineva care o va face.”
