Criza Educației: Profesorii abandonează orele suplimentare din cauza deciziilor Guvernului
Orele suplimentare din școli riscă să rămână neacoperite, deoarece tot mai mulți profesori refuză să predea în regim de plată cu ora, din cauza reducerii tarifelor de către Guvern. Sindicaliștii avertizează că, în urma măsurilor recente, profesorii primesc acum între 22 și 38 de lei pe oră, comparativ cu vechile tarife care se situau între 60 și 80 de lei.
Marius Nistor, președintele sindicatelor din Educație, a explicat că modul de calcul al plăților se raportează la un program de lucru de 40 de ore pe săptămână, ceea ce a dus la o diminuare semnificativă a veniturilor pentru cadrele didactice care acceptă să predea ore suplimentare. Aceasta a determinat mulți profesori să renunțe la aceste ore, afectând astfel elevii.
Nistor a criticat Guvernul pentru „o gândire pur contabilă”, subliniind că nu a fost realizat un studiu de impact înainte de începerea anului școlar. El a adăugat că, în condițiile în care profesorii primesc mai puțini bani, nu este de mirare că renunță la orele suplimentare, care reprezentau o sursă importantă de venit.
Conflicte în Coaliție asupra soluțiilor
În acest context, Coaliția de guvernare se confruntă cu dificultăți în a găsi soluții. PSD a depus un amendament în Parlament pentru a reveni la vechea formulă de plată, în timp ce ministrul Educației, Daniel David, a declarat că nu există încă o decizie comună în Coaliție și a anunțat consultări cu specialiștii din domeniu, care vor începe luna viitoare.
Deputatul PSD Mihai Ghigiu, unul dintre inițiatorii amendamentului, a precizat că în București sunt peste 1.000 de ore neocupate și a subliniat că este important ca toți colegii din Coaliție să susțină acest proiect, considerându-l o corectare a unei decizii ineficiente.
Ministrul Daniel David a menționat că nu a existat o decizie a Coaliției de guvernare cu privire la modificarea tarifelor pentru plata cu ora și a inițiat un grup de analiză la minister pentru a discuta propunerile pentru bugetul pe anul 2026, inclusiv reformele necesare în domeniul educației.
