Călătoria complicată a celor 14 kilometri: Birocrația oprește progresul, în ciuda fondurilor disponibile
Infrastructura reprezintă o piedică majoră pentru turismul din România. Deși țara dispune de obiective turistice care atrag mii de vizitatori, accesul la acestea este adesea un adevărat test de rezistență. Un exemplu relevant este drumul DJ102F, cel mai circulat drum turistic din județul Buzău, care duce spre Vulcanii Noroioși.
Începerea lucrărilor de reabilitare a acestui drum este blocată de mai bine de doi ani din cauza birocrației și a contestațiilor repetate. Termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor este acum 2028, iar turiștii sunt nevoiți să navigheze pe un traseu plin de denivelări, afectându-le experiența.
Turiștii care utilizează acest drum se confruntă cu condiții extrem de proaste. Un localnic a declarat: „Este o atracție turistică foarte bună, merită dezvoltată, merită aranjată. Pe drumuri din astea, eu locuitor aici de-abia l-am găsit, d-apoi un străin.” Un alt localnic a adăugat: „De 10 ani, 15 ani, cred că ne spune că ne face șosele, degeaba. Păcat de zona asta.”
Un alt vizitator a menționat dificultățile întâmpinate: „Drumurile sunt foarte rele spre Vulcanii Noroioși. Ar trebui, cred, să fie mai multă implicare. Mai ales pentru turiștii care vin cu rulote, sunt foarte joase, mașini joase, denivelări, sparg băile la mașini, strică amortizoare, ‘bucșărăi’, ‘pivotăraie’, tot…”
Proiectul de reabilitare este blocat de documentații refăcute, contestații succesive și schimbări de conducere la Consiliul Județean Buzău. În timp ce lucrările stagnează, turiștii continuă să își distrugă mașinile pe un drum care pare uitat de autorități. Un turist a declarat: „E prima mașină căreia îi schimb basculele, mi-au distrus bucșele la bascule, rulota… Nu poți să te duci, du-te/vino cu ea… Mai bine o las aici, că îmi cade mobila din ea, ăsta e drumul!”
Aurel Boboc, proprietar al unui camping pentru rulote în zona Vulcanii Noroioși, a confirmat că „nouă din 10 turiști vin și ne spun despre starea drumului, care este foarte precară.”
Consiliul Județean Buzău caută soluții pentru a rezolva această situație. Adrian Petre, președinte interimar al CJ Buzău, a afirmat: „Putem găsi o soluție să începem, cel puțin, anul acesta prin cota de cofinanțare, pe care Consiliul Județean Buzău o avea și o putem pune la dispoziție. Există posibilitatea ca, prin discuția cu constructorul, acesta, pe banii lui, sau printr-un credit, să facă un fond de garantare cu Guvernul României și să înceapă pe banii lui. Eu zic că până în anul 2028 acest drum va fi gata.”
Valoarea totală a investiției necesare pentru reabilitarea celor 14 km de drum este estimată la peste 300 de milioane de lei, o sumă considerată imposibil de acoperit din bugetul local.
