Damen Mangalia: Un șantier lăsat în uitare de autorități?
De la 10.000 de angajați, inclusiv subcontractori, în Șantierul Damen Shipyard Mangalia, numărul acestora a scăzut drastic la 1.000. Situația este alarmantă, cu datorii către creditori și restanțe salariale. Conflictul dintre acționarii șantierului – statul român și investitorul olandez Damen Shipyard – se desfășoară pe două fronturi: olandezii cer despăgubiri și doresc să iasă din afacere, în timp ce există suspiciuni de deturnare de fonduri, ceea ce a dus la insolvența actuală. Damen se confruntă cu probleme și în Olanda, dar acest aspect nu ar trebui să influențeze România. Statul român trebuie să găsească rapid o soluție pentru a relua producția de nave, având în vedere că în prezent nu se desfășoară lucrări semnificative pe acest șantier. Anunțarea falimentului în 2024 va duce la mii de oameni în șomaj tehnic, iar halele de producție sunt în conservare. Aceasta este o situație incredibilă, având în vedere că șantierul este un obiectiv strategic de interes național.
Sindicatul Liber Navalistul a anunțat un protest la Ministerul Economiei pe 24 septembrie, invocând restanțele salariale și lipsa de reacție a statului român, care este acționar majoritar prin SN 2 Mai. Laurențiu Gobeajă, liderul Sindicatului Navalistul, a explicat că situația șantierului este gravă și nu este recentă. De peste un an, societatea se află în insolvență, având datorii de peste 200 de milioane de euro, cea mai mare parte către Damen, firma-mamă. Există suspiciuni legate de un raport ANAF privind prețurile de transfer, cu aproximativ 55 de milioane de euro ce nu se justifică, inclusiv erori în aplicarea cotelor de TVA și contracte considerate fictive.
Statul român este acționar majoritar, însă nu a reușit să își gestioneze afacerea. În 2018, politicienii aflați la putere au promis să preia controlul asupra șantierului, dar în realitate, Damen a deținut managementul, iar statul român a avut doar control limitat. Condiția cesionării a 2% din acțiuni a permis acționarului minoritar să gestioneze societatea. Astfel, Damen a putut să înstrăineze bunuri fără a obține acordul acționarilor, iar în cei șapte ani de la preluare, societatea nu a înregistrat profit. Recent, Damen a notificat încetarea contractului cu statul român, invocând schimbarea legislației guvernării corporative ca pretext.
După ce Ministerul Apărării Naționale a anunțat că nu a găsit fonduri pentru proiectul celor patru corvete, Damen a fost al doilea ofertant, dar nu a primit contractul din lipsă de fonduri. Acest lucru a putut genera frustrări în rândul olandezilor, care au transmis notificarea de reziliere a contractului și cer despăgubiri. Liderul sindical a exprimat nemulțumirea față de indiferența actualului ministru al Economiei, care nu oferă soluții sau dovezi pentru acuzațiile sale. Un investitor interesat și-a exprimat intenția de a prelua în administrare șantierul, dar statul român nu pare să fie preocupat de această situație. Comunicarea cu Administrația Prezidențială și alte instituții nu a dus la rezultate concrete, deși documentele necesare pentru includerea șantierului în industria de apărare au fost obținute din 2019.
