Mobilizare masivă a sindicaliștilor de la Damen Shipyards Mangalia în fața Ministerului Economiei
Sindicaliștii din cadrul Șantierului Naval Mangalia se pregătesc de protest, programat pentru miercuri, 24 septembrie, între orele 11.30-15.30, la sediul Ministerului Economiei din Capitală. Angajații sunt extrem de nemulțumiți și afirmă că situația a atins un punct critic.
”Fiecare zi care trece fără decizii din partea acționarilor societății DSMa, inclusiv reprezentanții statului român, precum și fără o decizie politică pentru deblocarea situației, reduce șansele de redresare a șantierului, aflat aproape de colaps. Angajații nu mai pot suporta acest calvar care durează de peste un an, iar situația este disperată”, a declarat Laurențiu Gobeajă, lider al Sindicatului Liber Navalistul Mangalia.
În ciuda apelurilor anterioare către autoritățile statului român, inclusiv Administrația Prezidențială, Guvernul României și Ministerul Economiei, aceste instituții nu au comunicat intențiile lor cu privire la cel mai mare șantier naval din România. Această lipsă de informații sugerează absența unei strategii clare de redresare a șantierului, lăsând angajații și comunitatea într-o stare de incertitudine și frustrare.
”Nu putem asista la colapsul șantierului și la pierderea locurilor de muncă: numărul angajaților a scăzut sub 1.000, în timp ce în trecut lucrau aici de zece ori mai mulți. Oamenii pleacă căutând locuri de muncă în altă parte; orașul este trist din cauza îngrijorărilor legate de viitor”, au adăugat reprezentanții Sindicatului Liber Navalistul Mangalia.
Inscrierea participanților
Participanții se pot înscrie prin liderii de sindicat sau direct la sediul SLN, termenul limită de înscriere fiind vineri, 19 septembrie 2025.
Transport
Plecare autocare: miercuri dimineață, 24 septembrie, între orele 7.10 – 7.15, din parcarea șantierului Damen Shipyards Mangalia.
Motivele protestului
Protestul are loc din cauza situației critice și dramatice de la șantierul Damen Mangalia. Angajații muncesc în condiții dificile și sunt plătiți doar parțial. Deși li s-a promis că, începând cu luna august 2025, se vor achita drepturile salariale restante, acest lucru este amânat constant, lăsând angajații fără certitudini.
Inspectorii ITM Constanța au efectuat controale și au impus măsuri obligatorii de plată a drepturilor salariale restante, însă societatea DSMa, aflată în insolvență, nu poate onora aceste plăți. Drepturile salariale restante includ salarii compensatorii, indemnizații de șomaj tehnic și alte beneficii prevăzute în contractul colectiv de muncă.
Situatia financiară a societății DSMa
Drepturile salariale restante se ridică la peste 17 milioane lei, cu creanțe salariale de peste 4 milioane lei în tabelul de creanțe. În plus, obligațiile fiscale restante ale DSMa către bugetul de stat depășesc 83 milioane lei, iar datoriile curente sunt estimate la peste 161 milioane lei, echivalentul a aproximativ 32 milioane euro.
Lipsa de comunicare și transparență
Reprezentanții statului român nu au comunicat stadiul negocierilor privind încetarea contractului de asociere cu Damen, ceea ce generează incertitudine și îngrijorare în rândul angajaților și al comunității. Această lipsă de implicare din partea autorităților pune în pericol viitorul șantierului și siguranța locurilor de muncă.
Impact social și economic
Reducerea numărului de angajați și pierderea personalului calificat afectează profund comunitatea din Mangalia. ”Noi, navaliștii din Mangalia, vrem să fim plătiți integral și la timp, să avem locuri de muncă sigure și să putem continua să muncim aici acasă, în România”, au concluzionat reprezentanții sindicaliștilor.
