Bolojan propune o nouă evaluare a Legii energiei electrice și gazelor naturale
Președintele interimar al României, Ilie Bolojan, a trimis joi Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012. Printre prevederile contestate se numără introducerea unor noi cauze de încetare de drept a contractelor de concesiune, care impun un termen de un an pentru obținerea autorizației de înființare a sistemului de distribuție a gazelor naturale de la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). În lipsa acestei autorizații, contractul va înceta.
Este esențial ca soluțiile legislative propuse să fie corelate cu atribuțiile ANRE și cu procedurile acestei autorități. Potrivit art. 104 alin. (73) nou introdus, ANRE va constata încetarea contractului de concesiune în cazul noilor cauze reglementate, comunicând acest fapt, în scris, în termen de maximum 30 de zile de la solicitarea oricărei părți contractuale.
Pentru respectarea standardelor de calitate a legii și a principiului securității raporturilor juridice, este necesară stabilirea clară a naturii juridice a actului emis de ANRE, a mecanismelor de contestare a acestuia și a modalității de exercitare a noii atribuții a ANRE, fie din oficiu, fie la solicitarea părților, având în vedere că norma se referă doar la comunicarea soluției la cererea oricărei părți.
Se impune, de asemenea, reevaluarea impactului reglementărilor art. II alin. (1) din legea supusă reexaminării, în special pentru asigurarea continuității furnizării de gaze pentru clienții finali din localitățile unde extinderea rețelelor de distribuție a fost deja realizată, dar care ar putea fi afectate de încetarea de drept a contractelor de concesiune din cauza neîndeplinirii obligației de extindere a sistemului pentru alte localități.
Conform art. 106 alin. (3) din Legea nr. 123/2012, modificat prin legea supusă reexaminării, retragerea licenței de operare pentru unitățile administrativ-teritoriale vizate este consecința imediată a încetării contractului de concesiune. Pentru claritate, este necesară explicarea sintagmei „retragerea drepturilor și obligațiilor conferite prin licența de operare”, având în vedere că retragerea operează cu privire la licența de operare și ANRE nu poate retrage sau acorda drepturi direct.
Cererea de reexaminare subliniază și aplicarea noilor prevederi asupra contractelor deja în derulare, alertând că noile soluții legislative ar putea afecta securitatea raporturilor juridice, având în vedere că părțile și-au asumat drepturi și obligații într-un context specific.
De asemenea, Bolojan solicită clarificări asupra termenilor „pasivitate” și „dezinteres” folosiți în lege referitor la firmele care cer autorizații de la ANRE, subliniind necesitatea unui cadru clar care să permită aplicarea normelor într-un mod coerent și unitar.
În legătură cu termenele instituite de art. II alin. (2) și (3) din lege, se impune reanalizarea și clarificarea obligațiilor părților și entităților implicate, asigurându-se supraviețuirea contractului de concesiune. Este necesară clarificarea sintagmei care impune concesionarului să solicite ANRE obținerea autorizațiilor și comunicarea acestora în termen de 90 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a legii.
În plus, norma din art. II alin. (3) este neclară, deoarece cumulând termenul de 30 de zile pentru solicitarea unui nou acord cu cel de 60 de zile pentru adoptarea unei noi hotărâri de către consiliul local, se ajunge la împlinirea termenului maximal de 90 de zile.
Este, de asemenea, necesar ca Senatul, ca primă Cameră competentă, să evalueze oportunitatea modificărilor introduse de Camera Deputaților, Cameră decizională. În cazul menținerii sancțiunii încetării de drept a contractului, trebuie clarificate efectele acestei încetări asupra drepturilor și obligațiilor stabilite conform contractului-cadru reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 209/2019.
