Cozonaci cu ingrediente dubioase în magazine înainte de Paște
Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au realizat o analiză a mai multor sortimente de cozonac disponibile în marile lanţuri de magazine din România, descoperind produse care conţin până la 21 de aditivi diferiţi, inclusiv în aluat, umplutură sau glazură.
ANPC a atras atenţia asupra compoziţiei înşelătoare a unor sortimente de cozonaci, care conțin ingrediente ambigue, precum și asupra etichetării incomplete referitoare la substanţele care pot provoca alergii. În cadrul analizei au fost examinate peste 20 de sortimente de cozonaci, atât din producţia unităţilor proprii, cât şi din cea a furnizorilor din sectorul privat.
Constatările principale indică o prezenţă excesivă a aditivilor alimentari, probleme la etichetarea substanţelor alergene, precum şi neconformităţi în declaraţia nutriţională. ANPC a remarcat că unii cozonaci sunt comercializaţi drept „tradiţionali” sau „de casă”, ridicând semne de întrebare cu privire la calitatea acestora.
„Cel mai relevant indicator privind siguranţa produselor îl reprezintă analiza informaţiilor prezentate consumatorilor prin etichetele/ambalajele produselor. În perioada Sărbătorilor Pascale, ANPC pune la dispoziţie o evaluare comparativă a informaţiilor pentru produsele tip cozonac comercializate în marile lanţuri de retail din România”, se arată în comunicatul ANPC.
De asemenea, ANPC a subliniat că multe produse utilizează premixuri fără a menţiona proporţia reală de ingredient activ, cum ar fi nuca, ceea ce poate induce în eroare consumatorii. În unele cazuri, umpluturile nu sunt menţionate în denumirea produsului, iar procentul efectiv de nucă este mult mai mic decât percepţia creată.
Autoritatea a atras atenţia că, în cazul în care denumirea produsului include ingrediente precum nucă, rahat, stafide, cacao sau mac, este necesar ca acestea să fie menţionate cu ponderea sau cantitatea lor în lista de ingrediente. De asemenea, alergenii trebuie să fie evidenţiaţi clar pentru a permite consumatorilor să facă o alegere informată.
În plus, ANPC a constatat că, deşi declaraţia nutriţională este prezentă pe ambalaj, aceasta nu respectă întotdeauna ordinea obligatorie a nutrienţilor conform Regulamentului (UE) nr. 1169/2011. ANPC recomandă consumatorilor să citească cu atenţie etichetele produselor pentru a lua o decizie informată.
Autoritatea mai subliniază că produsele de patiserie trebuie să fie comercializate în condiţii igienice, iar personalul trebuie să poarte echipament de protecţie sanitară. Este interzis consumatorilor să aleagă produsele cu mâna, iar produsele de patiserie neambalate trebuie să fie servite cu ustensile speciale.
Pentru produsele preambalate, data durabilităţii minimale trebuie să fie inscripţionată pe etichetă sau ambalaj, conform reglementărilor în vigoare.
