46 de ani de la cea mai cruntă tragedie a navigației maritime românești
Astăzi se împlinesc 46 de ani de la cel mai tragic accident din istoria navigației maritime civile românești, accident soldat cu pierderea a 42 de vieți omenești (dintr-un echipaj de 45) și pierderea navei Independența.
În urmă cu 46 de ani, petrolierul românesc „Independența” eșua într-o mare de flăcări, după ce a fost lovit de către nava grecească „Evriali”. Din cei 45 de membri ai echipajului navei românești, doar 3 au avut norocul să supraviețuiască. Nava, cea mai mare construită pe șantierele românești, a ars timp de 29 de zile, transformându-se într-un morman de fiare contorsionate.
Vinovat de producerea accidentului, comandantul navei grecești, în vârstă de doar 29 de ani, a fost pus inițial sub supraveghere, interzicându-i-se să părăsească Turcia. Ulterior, acesta a fost arestat, judecat și condamnat la 20 de luni de închisoare, perioadă transformată într-o cauțiune de doar 850 dolari. De asemenea, în România, catastrofa a fost ținută sub tăcere de către autoritățile comuniste.
Petrolierul de mare tonaj „Independența” a fost prima și totodată cea mai mare navă din istoria flotei românești, fiind considerată nava-amiral a flotei comerciale românești. Construcția sa a debutat pe data de 22 iulie 1976, când, în docul uscat al Șantierului naval Constanța, a fost coborâtă prima bloc-secție. Montajul navei a durat 10 luni, la întreg procesul fiind angrenate 47 de întreprinderi românești.
